Follow Me:

Aug 18, 2010

Bulan Puasa ( Bab 1 )

Salam . Rasenya lama jugak aku biar kan blog tak terurus . Nak mengupdate pon sekarang kian malas . I don't know why . Busy ker saya ? Maybe kowt . Dulu blog aku memang terurus . Every day and every week mesti ade entry baru yang aku taip . Sekarang harapan ahh . Tangan semacam penat nak menaip. Dengan erti kata lain malas . Ehehe . Ok ok . Tiada ape yang nak aku cerita dan aku catat kan . Nak cakap sesuatu yang luar biasa berlaku takde pon . Cuma mungkin sekarang aku dah ade teman baru . Akhirnya tercapai jugak impian aku untuk memilikinya. Ehehe .


Sejak kebelakangan nie , aku suka sangat baca blog sorang mamat nie . Dia kretif dan entry dia before this pon memang besh . Entry paling aku suka pasal gambar kartun yang dia design then ade cerita disebaliknya . Senang cakap , entry dia nie ade ending yang memberi pengajaran . Ehehe . Ini adalah blog mamat tersebut ZackZukhairi . Cuba ahh husya . Aku ade terbace ahh ayat design kartun dia nie . " They Say Past Is Past And We Need To Move On To See Our Future . How To Move On If The Past Is What We Want In Our Future " . Ayat dia lebih kurang macam nie ahh . Dan aku pernah gunakan ayat nie before this . So , bile di fikirkan semula ade betulnya ayat nie . Tapi apa yang telah ditakdirkan untuk kita adalah yang terbaik dalam hidup . Jangan sesekali meragui atau mempersoalkan kenapa takdir kita sebegini . Nasib masih boleh di ubah , tapi takdir tidak sekali . Ape yang telah di tetapkan akan tetap tertulis .


Hari nie masuk puasa ke -8 . Alhamdulillah , aku masih lagi berpuasa . Ahaha . Dulu , dulu punya cerita ahh . Jadi kalau kira kira kita ade lagi 21 tarawikh . Aku lagi suka mengira hari terawikh dari puasa . Sebab ? Sebab aku suka pergi solat terawikh . Ayat tak macam poyo pulak . Ahaha . Tapi apa yang bapak aku cakap bulan ramadhan nie banyakkan amalan . Sebab ape yang kau buat time bulan puasa nie berlipat kali ganda pahala nya . Aku cerita pahala ok , bukan dosa . Ha , cerita pasal solat tarawikh . Ade ahh sedikit story . Saja nak berkongsi cerita . Bulan ramadhan + saywal mesti masing masing ade cerita tersendiri . Biase ahh teringat zaman muda muda dulu .


Cerita pasal solat terawikh nie , dulu time time standard 4-6 ahh paling besh . Mane tak besh nya , dapat p solat tawarikh(upin ipin) . Dulu time bulan puasa je cuti akhir tahun sekolah . Dekat sebulan lebih . Ye ahh dulu bulan 11 masuk 12 baru nak puasa . Tuh yang syok . Tidur lewat bagun pon lewat . Ape kisah tak sekolah . Tapi , bapak aku bising . Bapak aku nie jenis tak bagi tidur lepas subuh . So , sampai sekarang ahh hidup nie terdidik macam tuh . Waktu solat terawikh je bukan nya aku solat , aku p keluar main kejar kejar , baling selipar , sorok sorok dan sewaktu dengan nya . Memang bising ahh kitorang main . Mercun dah menjadi kemestian . Mesti main punya ahh . Iman dengan jemaah tengah solat ker tak kitorang main jugak . Ade aku kisah orang orang tua terkejut . Bagi aku biasa ahh kan . Orang dah tua . Ehehe .Aku dapat merase semua nie cuma 3 tahun je .


Masuk form 1-5 agak kurang besh ahh . Sebab meninggkat dewasa . So , dah boleh fikir yang baik dan buruk . Walaupon ketika nie belum matang . Start form 1 ahh aku mula solat terawih penuh . Huahuahua . Macam nak tercabut kaki . Ehehe . Maklum ahh baru lagi kan . Alhamdulillah , dari form 1-3 aku dapat solat tarawikh penuh . Cukup ahh sebulan maksud nya . Jeles jugak tengok budak budak main mercun . Ahaha . Kalau ahh aku dapat main lagi macam dulu . Form 4-5 aku kurang solat penuh . Kalau 29 hari tarawikh , maybe aku cuma dapat solat 14 hari je . Kenapa ? Uzur . Ahahah . Takde ahh . Kadang kadang penat + malas . Kita semakin membesar jiwa mula memberontak . Jadi , kalau di kenang zaman kecik kecik dulu memang besh . Seronok tak terkata . Lagi lagi bila hari raya . Wah , kalau boleh semua rumah nak p . Kenal ke tidak main belasah . Janji dapat duet raya . Dulu kan zaman tu kite kecik lagi .


Sekarang umur pon dah meningkat . Kalau nak macam dulu lagi memang tak dapat . Yang kawan nie entah kemana , yang kawan jiran sebelah rumah kemana . Masing masing menghilang kan diri . Tapi bersebab ahh . Alangkah gembira nya kalau boleh dapat duet raya lagi . Huahuahua . Dah tua sepatut nya kena ahh dapat duet raya . Teringat upin ipin . Mane cerita upin ipin nie ahh ? Dulu time puasa ade je . Ke aku yang tak update . Ehehe . Cukup ahh sampai sini aku bercerita . Mungkin ade new story akan datang . Selamat Berpuasa Dan Selamat Hari Raya . Ahaha . Awal Gile Aku Wish . Lain Hal . Ok Ok . Gerak dulu .

0 Bualan Anda: