Follow Me:

Nov 19, 2011

No Pain No Gain .

Salam . Hye guys , gua nak bercerita aktiviti untuk hari ni . Bangun pukul 4 pagi dan bersiap . Terlalu awal bukan gua bangun . Semuanya gara gara ikutkan kehendak teman . Hari ni gua mendaki Bukit Broga untuk kali kedua . Seronok ? Boleh ahh , cuma agak kepenatan sedikit sewaktu mendaki . Sebab gua breakfast . Gatal sangat nak makan , HAMEK KAU !!! Sempot , dan kurang stamina . Apa pun pendakian kali ni gua tak sampai atas . Mana taknya , dah semua pancit . Termasuk gua . Ehehe . Mendaki perkara biasa bagi gua dan gua tak berapa nak kisah mendaki bukit ni , sebab perjalanan hanya 2 kilometer sahaja . Nak compare dengan Gunung Tahan yang gua daki lagi ahh jauh . Mendaki jadi seronok bila ramai ramai , tengok gelagat orang laen . Selain tu , boleh gain experience . Ingat nak mendaki boleh suka suka mendaki ? Nak tukar lutut bergetar naek ahh tanpa preparation .


Biasanya ahh kalau takde stretching terus maen naek je , tunggu ahh waktu malam . Nanti lu sendiri rasa sakit kaki . Based on experience gua , memang itu yang terjadi pada kebanyakkan orang . Lutut dan buku lali kasi longgar habis . Dah nama mendakikan , memang susah nak berlari . Tapi gua suka mendaki sambil belari . Penat dah tentu . Turun waktu paling seronok . Kalau mendaki tuh 20 minit , turun mesti 10 minit . Sebab apa , sebab gua berlari . Tapi make sure kena tahu kondisi jalan macam mana . Gua berlari sebab ada pengalaman . Macam mana nak landing kaki , macam mana nak bagi tak nak tergelincir , apa kena buat kalau dah terlalu laju . Turun bukitkan mesti laju kalau berlari .


Apa yang gua dapat masa mendaki Gunung Tahan , gua adaptasikan . So , tak rugi kalau belajar mendaki . Jangan fikir penat + sakit . Cuba fikir keseronokkan . Bak kata orang puteh , NO PAIN NO GAIN


Lepas mendaki macam biasa aktiviti kedua kami . Dah berpeluh sakan , baju pun dah boleh perah buat sky juice , badan pun dah melekit , kami ke Sungai Gabai . Perjalanan 20 minit macam tuh . Dari panas panas , amek feel sejuk pulak . Ehehe . Saja penuhkan aktiviti lapang , dari buat benda tak berfaedah . So , enjoy our trip . Pukul satu gerak balik . 


Seronoknya gua speaking Cina . Ehehe . Ada sorang tuh husya gua je , masa gua cakap bahasa Cina . Gua rasa dia pelik kowt . Mana taknya , antara teman teman gua sorang je cakap Cina . Uhuhhu . Muka melayu . Kelebihan guakan . 


Seronok dan gua rasa gembira . Tapi gua tak suka bila dah sampai rumah . Penat tuh datang laen macam pulak . Asyik suruh nak tidur . Uhhuhhu . Apa pun gua enjoy . Feaq , rugi kau tak pergi . Kami layan mek ganu kart aer terjun . Bukan gua ahh , tapi pakcik .


Ok , sekian cerita gua . Life gua , coretan gua dan noktah terakhir gua .

1 Bualan Anda:

Anonymous said...

Sorry guys. Mybe next time ok. Serius aku tak larat mase tu.