Follow Me:

Nov 24, 2011

Wishlist

Salam . What's up blogger ? Ok , malam ni gua nak bercerita pasal wishlist . Wishlist apa ? Of course wishlist 2012 . Wishlist 2011 dah tercapai so , gua akan cerita wishlist 2012 pulak . Walaupun tahun 2012 belum muncul . Apa pun ini semua perancangan bukan ? So , merancang dan Allah yang menetapkan . InsyAllah , dan semoga tercapai hendaknya .


Ok , apa wishlist 2012 gua ? Gua sebenarnya bercita cita nak beli Nikon D90 . Kenapa wishlist kamera , bukan dah ada kamera DSLR ker ? Memang gua dah ada kamera DSLR , cuma gua nak merasa dan bertukar angin kepada Nikon . Gua dah ada Canon 450D dan dah 2 tahun gua pakai , jadi gua nak merasa Nikon pula . Hajat di hati nak angkat D90 , tapi kena tengok modal gua macam mana . Sebab , kali ni kalau gua nak beli , gua nak angkat full gear . Maksud gua , gua nak angkat siap speelight dengan batteri grip . Antara harga paling mahal dah tentu ahh kamera D90 . So , kalau bajet tak memadai , gua kena tukar kepada D5100 . Apa pun gua ricky dulu semua harga . 


Kenapa Nikon ?


Ok , ini pendapat gua . Dan apa yang gua utarakan pendapat dan pengalaman gua sendiri . Satu je gua boleh cakap , aksesori Nikon ni lebih murah berbanding Canon . Kalau tak percaya google ahh sendiri . Gua dah pakai Canon 2 tahun , dan takde original aksesori pun gua lekat . Maksud gua , gua pakai third party punya barang . Sebab harga terlalu mahal . Dan gua bukannya professioanal photog yang mampu beli aksesori beribu ringgit . Apa pun gua tetap suka dengan Canon . Sepanjang 2 tahun gua pakai , tak pernah mengecewakan . Ingat , apa yang gua ke utarakan bukannya Brand War ok . Ini pendapat sendiri . 


Jadi sebab dah agak lama gua pakai Canon , gua nak beraih arah . Kenapa D90 bukan D5100 atau D3100 ? Alarwh , soalan lagi . Ok , gua explain . Gua ni ilmu belum cukup , tapi gua jenis meneliti . D90 adalah keluaran pertama ' built in motor ' paham ? maksudnya auto focus pada body kamera , bukan pada lens . Macam Canon memang ' built in motor ' . Kamera Nikon kalau takde ' built in motor ' kena beli lens yang ada AF atau autofocus . Dan harganya agak keberatan sedikit . Ehehe . Lagi satu , bila ' built in motor ' ada pada body kamera , lens lama boleh di ' attach ' bersama . So , lebih mudah bila autofocus di body kamera . Ini adalah pengetahuan gua , dan kalau salah tolong betulkan .


Ok , itu je gua nak berucap . Laen , layan gambar je ok .

Nikon D90

MB D80

Speedlight SB600


Gua harap apa yang gua idamkan tercapai . Kalau modal gua terlebih , mungkin gua akan tinggalkan speedlight . Sebab gua dah ada speedlight kart rumah . Jadi , gua akan beli ikut kemampuan dan keperluan . Dah tengok gambar kan ? So , mesti teruja . Macam tuh jugak gua . Kalau barang kamera ni boleh download macam movie kan senang . Uhuhu . Apa pun ini wishlist sahaja , kalau tak dapat anggap saja rezeki di tempat laen . Aku harap bukan 1 atau 2 dah boleh angkat . Ok , bhai . 

Selamat malam .

0 Bualan Anda: