Follow Me:

Jul 28, 2012

7 Ramadhan 1433 (#hormat)

Assalamualaikum .


Just quick update untuk Ramadhan ke-7 . Cerita dah basi dah gua pon dah lupakan kiranya hal ini . Cerita Ramadhan ke-7 nie gua nak cerita pasal #hormat . Hormat atau bahasa omputeh kita sebut respect . Dalam hidup nie kita perlu ada rasa dan rasa rendah diri kan , jadi kekalkan dengan sifat begini .


Dalam entri ini gua cuma nak mention sejauh mana kita boleh hormat orang . Maksudnya , bukannya gua nak ajar kau orang biadap ataupun naek tangan dan sebagainya . Tapi gua cuma nak bagi contoh kenapa dan apa ? Biasanya bila sebut hormat kita akan berfikir , yang muda kena hormat yang tua . Iye ke macam tuh ? Dah tuh yang tua tak perlu hormat yang tua ? Huhh . Dalam konteks nie ada pandangan berbeza beza .


Macam gua , gua pegang dengan prinsip hidup gua . Dalam hormat menghormati , prinsip gua adalah " tak kira orang tuh tua mana , kalau dia tak hormat kau buat apa kau nak hormat dia ? " Haruskah terjadi begini ? Ok , bagi gua kalau lu yang muda cuba bersikap baek dan menghormati seseorang yang lebih tua , tak kisah dalam apa jua situasi atau perkara , tapi orang yang lebih tua itu pulak bersikap sebaliknya , tak kan lu nak diam ? Huhhh . Dia tua bro , dia makan garam dari kita , dah tentu dia betul  .


WTF .


Hehh . Tak semua orang tua betul dengan kenyataan ataupun tindakan yang di lakukan . Sebab tuh in certain case , orang tua kena dengar cakap orang muda . Dan orang muda pulak kena dengar apa nasihat orang tua . Jadikan pengajaran dan sebaliknya . Dalam contoh kart atas tadi , kalau lu diam bila orang yang tua bersikap buruk terhadap kita maknanya " Lu Bodoh " . Kenapa bodoh ? Sebab lu rasa dia orang tua dah kita patut hormat . Ok , gua paham . Dalam konteks hormat tuh bro , jangan sampai dia pijak kau . Dan kau pon nak diam ? Hehh , lembu pon bila kena kacau kejar , ini kan lu manusia . 


Gua bukan ahh suruh atau mengajar kau orang bersikap biadap . Tapi orang cakap , hormat biar berpada . Ha , pegang yang nie . Dan gua pon bukannkya suruh bergaduh bertumbuk bagai . Kalau boleh argue sahaje . Kalau orang tua naek tangan atas sesuatu yang betul dan benar , janganlah pula kau orang membangkangnya . Dan mungkin kita hidup ada salah silapnya , jadi kena mahasabah diri . 


Akhir kata yang boleh gua katakan , hormat orang biar berpada , kalau dah kena pijak takkan kita nak diam je ? Itu bodoh . Kau muda dan akal kau lagi cerdik , buat apa yang sepatutnya . :-) 


p/s : hormati kedua ibu bapa kita . :-) selamat berbuka puasa .

0 Bualan Anda: