Follow Me:

Jul 22, 2012

1 Ramadhan 1433 (#perspektif)

Salam .


Alhadulillah , masuk hari yang kedua kita semua umat Islam berpuasa . Semoga di berkati hendaknya , InsyAllah . Amacam puasa ? Ada ok ? Gua biasa biasa je , bersederhana dan puasa untuk gua bukanlah satu bebanan . 


Entri pagi nie adalah entri untuk 1 Ramadhan yang mana gua update pada 2 Ramadhan . Keh keh keh . Kelewatan sedikit jari ini untuk menaip . Apa pun cerita semalam adalah cerita hari ini , betulkan ? Gua akan cerita sedikit tentang perspektif ataupun pandangan . Tak kisah ahh , pandangan kita atau masyarakat sekeliling . Apa yang akan gua tekankan atau ceritakan kart sini adalah tentang #perspektif yang kebiasaanya berlaku dan menjadi trend di kalangan kita .


Gua mulai .


Petang semalam (1Ramadhan) gua berfixie bersama teman (Pakcik + Jijai) . Saja beriadah , keluarkan sedikit peluh . Pusing kampung dan niat di hati nak tengok keadaan bazar , ramai ke tidak , macam mana suasana hari pertama puasa . Not bad , bazar crowded siot . Huhh . Gua cuma tengok dan berlalu . Teruskan perjalanan dan pusing pusing . Sebenarnya kita orang berfixie nie takde arah tuju , janji jalan keluar peluh . Itu je .


* apa kaitan gua berfixie dengan perspektif/pandangan ?


Huhh , ok ok . Keluar tajuk ker muqadimmah gua ?  Dipendekkan cerita semasa berfixie gua menghampiri kedai bundle . At that time ada budak budak lepak , mat rempit kowt . ok , abaikan rempit rempit nie . Yang penting buat buat tak kenal je . Keh keh keh . Then , one of that boy boleh tegur kitaorang yang tengah berfixie . " Eyh , puasa tak nie , siap boleh maen fixie lagi ? . Gua abaikan , malas nak amek port , kang kalau balas balik , mahunya bergaduh . Uhuhu . Buat tak dengar tak berlalu . 


Lepas insiden tersebut gua cakap dengan Pakcik . Perspektif orang memang selalu macam tuh . So , abaikan kalau benda yang di tegur atau di perkatakan tak berguna . Listen And Low . Gua dengan teman teruskan perjalanan untuk yang lebih jauh , masa pon banyak lagi . Uhuhu . Nak buka lama lagi , pusing ahh kampung laen pulak . Kayuh dan kayuh .


Then .


Ada budak bermotor lalu dan gua tak kenal . Budak sekolahan kowt . " Puasa ke tidak nie , maen fixie ? " Huhh , lagi persoalan atau andaian ? Walaupun budak tuh cakap tak pandang kitaorang . (cakap sebelh telinga kawan dia) . Gua abaikan dan jalan je ahh . Malas nak kutuk kutuk , kan hilang pahala puasa . Better gua diam dan senyum je bila orang cakap macam tuh . Kah kah kah .


Di pendekkan cerita sekali lagi .


Otw nak balik , jumpa kawan lama satu sekolah . Nama dia orang pon gua dah lupa , tapi dia orang ingat nama gua . Keh keh keh . Dia orang naek motor dan kami naek fixie je . Bertegur ahh gamaknya . Then teguran pertama yang keluar dari mulut dia orang . "Puasa tak nie , maen fixie ? kuat je " . Yang nie kami layan ahh andaian mereka . Buat gurau senda . Sekian .


Habis cerita dan persoalan .


Nampak tak apa yang cuba gua bangkitkan dan persoalkan ? Adakah insiden tersebut adalah secara tak sengan atau di sengajakan , gua pon tak tahu . Tapi apa yang pasti itu adalah perspektif atau tanggapan orang terhadap kita . Buruk atau baek , itu kita cerita belakang . Kebiaasaanya lebih banyak perspektif negatif berbanding perspektif pisitif . Dan itu lumrah dan hukum alam . Jadi , apa yang membuatkan perkara atau andaian itu terjadi sebegitu ? ~ Bro , ini bukan blog philosophy . Keh keh keh . Kisah pulak gua .

Bagi gua senang je , kenapa orang boleh anggap kita buruk ataupun perkara buruk . Ianya adalah mind set ataupun set minda individu tersebut . Contoh laen gua bagi , kita nampak seorang lepasan banduan yang meminta sedekah atau sewaktu dengannya . Kita kenal dia seorang banduan , dan perspektif pertama ataupun first impression yang akan keluar adalah ? Nah , anda sendiri boleh fikirkan . Adakah perspektif baek yang keluar dulu , atau yang buruk dulu . Fikir dan renungkan . Jadi , kenapa begitu pulak ? " Dont Judge Book By Its Cover " . Lumrah alam . 


Sebut pasal mind set ataupun set minda , gua dah huraikan dalam post yang lepas . Confident , Inspiration And Achievement

Jadi gua tak perlu hurai panjang lebar lagi . Keh keh keh . Salah ker kalau bulan puasa kita nak beriadah ? Persoalan dan anda jawap . Apakah puasa ini satu halangan untuk kita melakukan aktiviti lasak ? Tak kira ahh jungle trekking ke , fixie ke , maen bola ke , jogging ke . Persoalan dan anda jawap . Dan kalau jawapan anda " TAK SALAH " , jadi kenapa ada andaian sebegitu yang gua terima sewaktu berfixie ? Itu larwh yang di namakan persektif/pandangan orang terhadap kita . Owh , bulan puasa je kena rehat , jangan banyak berpeluh , nanti penat . Bila dah penat nak buka dan batal ahh puasa . Kah kah kah . See , ini pon common mind set yang telah ter'set' sejak kita kecil lagi . Jadi , sebab tuh terjadinya perspektif buruk tadi . Sekian .


Bulan puasa bulan mulia , jadi kalau boleh kurangkan andaian buruk tuh . Buat pahala lebih baek . Lagi satu , kalau bulan puasa nie tak lepak tak boleh ker bhai ? Buang masa tahu . Iye , gua tahu sementara nak menunggu waktu berbuka kan . Konon ahh isi waktu lapang . Tapi , kan baek kalau iye ahh sangat nak isi waktu tuh , p ahh mengaji . Dapat pahala lagi adalah . Daripada lempar perspektif buruk dan juga cuci mata . Keh keh keh .


p/s : Jaga lisan kamu di dalam puasa . :-)

0 Bualan Anda: