Follow Me:

Jul 7, 2012

Sugar Glider Terseliuh

Assalamualaikum .


When a pen meet a paper , it will write everything until the ink empty . So do i . Apa je yang akan gua cerita dan apa jua yang akan gua taip , ianya adalah cerita dan nota terakhir gua . Di sini bermula dan di sini berakhir kisah cerita gua .


Whatsapp guys ? How are you doing ? Lama gila baben rasanya gua tak menaip dan mati kutu . Malas pon bercampur baur bila nak menaip . Takpe ahh , apa pun hari nie gua akan menaip juga .


Cerita bermula .


Gua bukan nak cerita pasal diri gua , tapi pasal sugar glider . Dah tentu ahh sugar glider gua , Scissor , Charlie , Mikey . Dan terbaru anak angkat baru , Smurf . Yang Smurf nie kecik lagi , baru 3 bulan rasanya . Huhh , penat tahu nak bela haiwan nie . Gua bela Scissor dengan Charlie dari umur dia orang 2 bulan sampai ahh sekarang . Lepas tuh , gua beli sugar glider baru , Mikey . Masa gua beli umur Mikey Dalam 8 bulan , kira dah besar dan dah matang . Kalau nak mating dengan si Charlie pon dah boleh . :-D Cuma Mikey nie OKU , takde kaki depan . Dan sebab kesian ahh gua beli si Mikey nie dengan harga Rm5o . Gua tak kisah pon kalau cacat . Mana datang si Smurf nie ? Ok gua cerita .


Smurf nie anak angkat gua je , gua tolong jagakan . Actually , member gua punya dan pada mulanya Smurf ada pasangan . Nama pasangan Smurf , Lilo . Mungkin takde rezeki , Lilo mati sebab gaduh . Huhh , tragis sungguh gua tengok dia orang gaduh . Sampai keluar mata tahu . Then , tak sampai 10 minit , Lilo mati . Ini serius . Nak tahu kenapa mula mula gua nak jaga Smurf dengan Lilo ? Event member gua punya ? 


Member gua nie suka tengok , apa yang orang ada dia nak ada . Kira macam ayat cerita Ali Baba . Uhuhu . Jadi , mungkin dia jeles tengok gua ada 3 ekor sugar glider , jadi dia pon nak beli . So , gua cuma guide je , kalau nak beli macam mana dan bla bla bla . Lagipun , dia beli sebab awek dia suka , HANYA PADA MULANYA . Gua cakap , nak jaga elok elok . Ini bukan haiwan 20 30 ringgit . Ratus ringgit . At first ok ahh gua tengok dia jaga , tapi lepas tuh ? Huhh , kesian siak gua tengok Smurf dengan Lilo . Tak terjaga langsung . Dengan cage kotor , triangle house tak bersihkan , makanan pon kadang kadang bagi . At least , kalau keluar date tuh bawak ahh jalan sekali . Ini tidak mereka berdua . Owh sadis hidup Smurf dengan Lilo. HPW cuma mula mula je bagi . Lepas tuh entah kemana . ~ Gua bukan nak mengutuk , tapi paham sendiri ahh kan . Haiwan pon ada perasaan beb .


Jadi , lepas tengok dia orang terabai , gua pon pon decide nak jaga . Tapi gua bgtahu member gua dulu hasrat nak jagakan . Dan dan je dia terus cakap , Tok , aku nak jual sugar glider aku sepasang nie dengan cage , sleeping porch dengan travel porch . Huhh , sentap bila gua dengar ayat beliau . Gua pon bercita cita memang nak beli , itu pon sebab kesian . Jadi , gua cakap ahh . Kau hold dulu , jangan jual , ada duet aku beli . Sekarang nie bagi aku jaga dulu . Dia pon ok . Dipendekkan cerita , gua dapat jaga si Lilo tak sampai seminggu pon . Lepas tuh dia gaduh dan mati . Sadis bukan . Mek pulak nangis nangis Lilo mati . Gua boleh buat apa ? Abang gua yang doktor Vet pon tak boleh buat apa . Lagipon dah larut malam waktu tuh .


Gua decide nak jaga Smurf sampai besar dan boleh berdikari . Gua asingkan Smurf dari sugar glider gua yang 3 ekor tuh . Mungkin sebab Smurf masih kecik , dia selalu di buli . Tiap hari gua bagi makan aya, + buah + HPW . Sama jugak dengan sugar glider gua . Nampak peningkatan kart Smurf . 


Tadi gua dengan mek p jalan jalan Shah Alam , bawak ahh sekali si Scissor , Charlie , Mikey dengan Smurf . Nak beli HPW dengan hantar barang . Alang alang dah sampai sana , gua p ahh Tasik Shah Alam . Saja bawak sugar glider makan angin . Keh keh keh . Entah macam mana , si Smurf bergaduh dengan Scissor . Pehhh , gua cakap lu memang ganas . Seius ganas . Gua leraikan dengan tarik si Smurf  dan gua marah ahh si Scissor . Gua letak Smurf kart tangan gua , nak tahu apa jadi dengan Smurf ? Sadis , kaki belakang belah kiri dah tak berfungsi . Tak boleh gerak tak boleh jalan . Mengesot je . Tapi belah kanan belakang dengan depan ok . Gua dah buntu , kesian kesian kesian . Itu je maen kart otak gua . Gua decide dengan mek nak hantar klinik Vet . Paling dekat yang gua tahu Meru . Jadi gua ke Meru sahaja . Sampai sana doktor tuh periksa . Bla bla bla .


Doktor tuh cakap , mungkin terseliuh je . Don't worry , kaki si Smurf tak patah pon . Jadi ? Doktor tuh bagi ubat antobiotik , untuk apa gua tak tahu . Uhuhu . Tapi dia cakap kalau tak ok jugak dalam masa seminggu bawak p klinik Vet yang boleh operate dan simen semua . Gua ok je . Balik dengan agak sadis . Kesian kowt dah ahh Smurf tuh kecik lagi dan sakit macam tuh . Gua sabar je ahh .


Buat masa sekarang nie Smurf masih lemah . Kaki belakang yang terseliuh tuh , belum boleh digunakan lagi . Huhh , apa nasib kau Smurf . Harap harap kau ok je , gua takmo ahh kau pergi macam Lilo jugak . Tak kesian kart gua dengan mek ker ? 


Di pendekkan cerita , sekarang nie giliran gua jaga semua sugar glider nie . Giliran mek dah habis . Keh keh keh . Harap harap semua ok , termasuk ahh Smurf . Dalam duka ada gembira kan ? Uhuhuh . Sekarang nie gua dengan mek tengah tunggu waktu je untuk dapat baby si Charlie . Dah besar kowt perut dia , ada 2 ekor baby tuh . Makin lama makin membesar . Tak sabat kowt . Uhuhuu . Tadi masa gua nak masukkan Charlie dalam cage , gua amek dia kejap . Belai belai bagai , lepas tuh gua selak porch dia sikit , keh keh keh . Gua dah nampak kaki dengan kuku baby si Charlie . Uhuhu .


Ok , sampai sini je cerita sugar glider gua . Jumpa lagi .


~ harap kau ok ok Smurf . cepat sembuh tau kaki tuh . :-)

1 Bualan Anda:

Nurul said...

Don't Worry Dear ..
Smurf Anak Yang Kuat ..
Kita Sama Sama Doakan Smurf Cepat Sembuh ...
Taknak Smurf Pergi Macam Lilo !!! Taknak Perkara Sama Terjadi ..