Follow Me:

Sep 10, 2011

Happy Birthday

Assalamualaikum .

Now i can post . Menahan seharian untuk tidak menaip . Atas sebab ? Atas sebab birthday gua . Birthday gua , gua tak kan menaip . Gua nak bagi selesai segala prank dan "musibah" dari mereka mereka .

Cerita bermula .

Masa benar benar melangkau kehadapan . Tanpa seditik pun ingin berhenti sejenak untuk berehat . Apa kaitan dengan gua ? Bila masa berdetik gua semakin membesar , bila masa kelahiran menjelma kematian gua semakin dekat . Coretan demi coretan gua lukirkan namun tidak sedikit pun coretan itu pudar ? Apa maksud gua ? Seperti tiada maksud .....

Bagi gua .

Every year , gua akan menaip tentang kelahiran gua . Yang mana gua mengingatkan diri sendiri tentang kematian . Bukan ingin menakutkan , tapi itu larwh lumrah kehidupan . Kalau tiada mati , manusia akan bersuka ria mengejar dunia . Dan bila terciptanya kematian , manusia akan lebih gerun dan takut . Mengapa ? Itu bukan persoalan yang harus gua rungkai .

Cukup larwh hanya sekadar berpesan . Kalau di tanya , anda nak mati ? Rata rata menjawap . Gua tak nak mati bro . Gua nak nikmati kehidupan nie . Berbicara seperti tiada akal . Tapi gua paham , itu larwh lumrah . Jadi ..... ? Kalau pun takut mati tak kan nak biar diri macam tuh je . Anda fikirkan .

Teman pernah bertanya gua .

Bro , birthday nak celebrate kart mana ? Lantasnya gua menjawap . Gua tak nak celebrate , gua cuma nak ingat kematian . Apa guna happy tapi lupa ? Bagi gua celebrate tiada pentingnya tapi mungkin bermakna .

Kalau birthday , ada kek , ada lilin , ada belon , ada orang ramai . Wah seperti seronok bukan ? Baru gempak bro celebrate .

Biacara gua .

Nanti lu mati tanah tuh pengganti kek , lilin tuh jadi lu punya batu nisan , wish bufday jadi talkin lu . Amacam ? ada seronok ?

Maaf , gua berbicara bukan kerna gua terlalu baek . Bukan kerna gua terlalu keagamaan . Dan bukan kerna gua hanya mengejar akhirat .

Gua manusia biasa .

Dan gua tak halang siapa nak celebrate . Tapi berpada sudah , jangan terlalu seronok . Sebab apa yang gua perhatikan , bila masa celebrate semua di lupakan . Percaya . Ada ingat kematian .

Bro , lu nak mati , lu p ahh dulu . Tak payah sembang celebrate birthday dengan kematian . Macam bagaq sangat pahala llu sembang macam nie .


Ini gua berbicara .

Kalau rasa iman dan cukup di dada , bagi gua hujah tentang kematian . Yang mana cakap kematian itu tidak wujud . Dan mengingati kematian itu bukan perlu . Meyh bak , bagi gua hadith cakap macam tuh .

Kalau pun iman gua belum cukup , ilmu gua belum tersusun , gua khalifah yang ingin berpesan . Tiada salah atau halangan . Dari terus tersesat dan dari terus berbicara tentang kedaifan . Lu nak macam tuh ? Fikirkan .

Dunia sementara , walaupun merdeka baru 54 tahun . Akhirat tinggal berapa inci je bro . Jarak kewafatan Nabi dengan kiamat memang terlalu rapat . Hanya tunggu masa . Gua bicara berdasarkan hadith . Bukan sembang gitu je .

Mungkin belum rasa susah di dunia sudah menggelabah  . Mungkin belum rasa dahaga di dunia sudah mencari perigi .

Apa maksud gua ?

Fikir dan renungkan .

0 Bualan Anda: