Follow Me:

Jun 24, 2011

CONFIDENT , INSPIRATON AND ACHIEVEMENT

12.05AM , Friday
Jun 24 2011

Hey , this is quick update . Kenapa quick update ? Entah , gua nampak ramai blogger suka guna quick update . Jadi gua guna ahh . ; p . Ok , tak berapa nak quick . Gua nak bercerita sedikit tentang semalam . Tentang confident , atau dalam bahasa melayunya keyakinan . Cerita biasa biasa je , cuma nak berkongsi . Apa yang gua cerita adalah pengalaman diri gua .

Cerita bermula .

Macam yang gua cakap kart atas , gua nak bercerita pasal confident . Ok , penting ke confident ni ? Sebelum tuh , gua nak tanya sikit ahh . Pernah tak rasa nak buat something tapi tak confident ? Ha , ini yang akan gua ulas . Semalam gua ada ahh log in Facebook , kemudian ada seorang hamba Allah ni menyampuk komen gua . Dia cakap , bro biasanya yang selalu confident ahh fail . Ok , gua cuba tangkap ayat dan translate apa yang di maksudkan . Gua tak dapat . Then , gua decide bagi ahh sikit maklumat pasal confident .

Ok , iye gua tahu . Kita memang tak boleh over confident sebab bila terlalu yakin semuanya akan menjadi lintang pukang . Ok , gua bagi contoh . Gua masuk satu pertandingan sains dulu masa sekolah rendah . Gua dulu minat sains sebab banyak persoalan . Jadi , group gua ni disuruh untuk design satu benda yang mana boleh mengeluarkan 5 jenis bunyi . Of course ahh nak bunyi tuh kena ada bola yang lalu . Fahamkan ? Ok , jadi di sebabkan gua antara expert dan otai antara kawan kawan , idea gua di kerah . Dan bla bla bla . Siap design gua dan pertandingan ini antara sekolah . Gua dengan confident akan menang sebab semuanya datang dari idea gua dan bla bla bla . Tapi on that day , group gua kalah . Sebab terlalu confident sampai gua buat satu kesilapan . Kesilapan kecil . Design yang direka memang gempak , dah telah di uji terlebih dahulu . Tapi mungkin sebab over confident gua tak perasan pun yang design gua tak stabil dan akhirnya musnah . Ha , ini cerita gua . See , over confident tak boleh di amalkan . Melainkan kita dah tahu result tersebut . Ehehe .

Jadi , gua cuba maklumkan pada hamba Allah yang komen gua . Gua cakap kart situ , " WITHOUT CONFIDENT U HAVE NOTHING AND YOU GOT NOTHING . AND IF YOU SAID THAT CONFIDENT ALWAYS MAKE YOU FAILURE IT COMES FROM YOURSELF . THAT YOUR MIND SAID SO . AND THAT WAS BULL***T . EVERYTHING MUST COMES WITH CONFIDENT AND THAT WILL INSPIRE YOU TO DO SOMETHING . CONFIDENT , INSPIRATON AND ACHIEVEMENT . TAKE THIS AS MOTIVATION FOR YOU " .

Jadi kart sini gua nak reader yang membaca dan judge statement yang gua keluarkan . It's ok . Gua tak kisah . Kritikan di terima . Tapi sebelum kritikan mesti satu penjelasan harus di dengar . Ok , kenapa gua cakap tanpa keyakinan anda tak kan ada dan tak kan mempunyai apa apa . Ini penjelasan dan contoh gua . Contoh paling senang . Anda ada couple kan ? Macam mana anda boleh sangkut dengan couple anda ? Sebab dia suka dan minat kart aku . Ok , bayangkan anda lelaki . Lelaki akan merasa sebelum dia tackle perempuan tuh dia akan cakap eyh segan ahh aku . Ataupun  , kejap aku try mintak no fone atau husya . See , ' eyh segan ahh aku ' , tiada keyakinan . Dan ' kejap aku try huysa bla bla ' ini kita panggil keyakinan . Biasanya laki akan keluarkan dua statement ini je . So , dah boleh nampak antara tiada keyakinan dan ada keyakinan . Bayangkan anda perempuan . Persoalan pertama gua akan tanya . Kenapa anda couple dengan mamat ni ? Dan jawapan yang biasa akan keluar . Dia suka kart aku dan aku suka kart dia . Kita amek statement ' aku suka kart dia ' . Dah boleh perasan statement ni ? See , keyakinan dah keluar kart sini . Mana buktinya ? Ok , kalau anda rasa dia tak sesuai atau bla bla kenapa anda couple ? Gua dan ulang soalan ni balik . Dengan yakin anda jawap ' aku suka dia ' . Ok , cukup contoh gua . Gua rasa hujah gua dah kuat dan anda boleh fikirkan .

Untuk kenyataan gua yang ' jika anda mengatakan biasanya keyakinan ni yang buat gagal maka itu datang dari diri sendiri ' gua mempunyai alasan tersendiri . Maaf gua bahasa omputeh ni kurang sikit . Jadi gua translate je ikut kepala . Ehehe . Ok , kenapa gua cakap ianya datang dari diri sendiri ? Dah tentu datang dari diri sendiri sebab anda tiada keyakinan . Nampak kart sini , sekali lagi gua cakap tiada keyakinan . Dan kenapa boleh tiada keyakinan . Sebenarnya ia bukan tiada keyakinan tetapi diri anda sendiri yang telah setkan benda ni . Ok , senang cerita mind set . Mind set ini amat penting dan segala tinkah laku dan tindakan kita berpunca dari mind set . Anda tak percaya ? Ok gua bagi contoh . Contoh gua bagi kepada mereka yang tidak merokok . Cuba anda tanya , bro kenapa tak hisap rokok ? Jawapan banyak , jadi gua bagi yang satu jer . Tak nak ahh bukan sedap pun , dapat penyakit pulak tuh . Ok , anda boleh nampak apa yang telah di set kan pada minda bro ni ? Itu larwh mind set . Contoh laen gua amek , kenapa tak pakai tudung ? Jawapan , bla bla . Itu semua mind set . Mind set adalah nadi yang mana kalau kita kata boleh insyAllah akan jadi dan bila kita kata tak boleh insyAllah tak kan menjadi . Tapi kart sini jangan salah tafsir pula apa yang gua cuba terangkan pasal mind set . Alasan mind set biasa orang gunakan bila seseorang itu mengatakan ya atau tidak kepada sesuatu perkara . Gua nak tanya pasal mind set sikit kart anda ahh . Macam mana pulak statement nie ? Ini adalah contoh . Adik kenapa gagal PMR ? Dan adik ni menjawap saya dah cuba habis baek tapi masih jugak gagal . Nak buat macam mana ? Ha , macam mana untuk alasan ni ? Ok , gua explain pendek saja . Adik ini confident . Tapi kenapa gagal ? Nak tahu jawapan gua ? Gagal sekali tidak bermakna gagal selama lamanya . Ehehe . See , confident and mind set . Two related things . Finish .

Jadi kesimpulannya , apa yang yang gua boleh huraikan adalah sesuatu perkara yang kita nak lakukan mesti larwh datangnya dari hati . Jika hati kata ya , aku boleh . InsyAllah anda boleh . Dan bila anda katakan ya boleh bermakna your mind set was set . Jadi anda boleh melakukannya .  Sama ada gagal atau berjaya , itu cerita sebaliknya . Kalau anda perasan gua sentiasa ulang antara confident dan mind set . Ulang ulang benda yang sama je .  Jadi kart sini , CONFIDENT + INSPIRATION = ACHIEVEMENT . Anda tak percaya ? Anda lakukan uji kaji terhadap diri sendiri . Anda yang membaca anda fikirkan semula kata kata gua . Betul atau salah .

Ok , itu saja dari gua untuk tengah malam ni . Semoga memberi inspirasi kepada anda semua . Bubye .

1 Bualan Anda:

Unknown said...

Pasal Over Confident, gua da pernah rasa... bila Fail memang sakit.. gua setuju mind set tu penting. tapi ada sesetengah orang, cakap jer dah set mind nak berjaya n bla bla bla padahal dye masih ragu-ragu dengan apa yang dia nak... lepas tu, mind set jer tak cukup, manusia tu kena ade usaha.. huhu... cinfident dah ade, inspiration depan mata, usaha takdak.. mana achivement nak datang?? ahahah..

giler panjang aku komen kan... kau patut jadi pakar motivasi la beb...!!! :)

Nice post!!