Follow Me:

Jun 9, 2011

Apa maksud BOKEH ?

8.08 PM , Thursday
Jun 9 2011

Hey readers . What's up guys ? I hope all of you pink in health . : ) . Seharian penat menolong abah gua di kebun . Dan gua lapar ketika entri ini di taip . Ok , petang yang dah agak nak maghrib nie gua nak share satu maklumat . Alarwh maklumat biasa biasa je . Sebelum nie ada member gua tanya pasal ilmu photog nie . Soalan yang di tanya apa BOKEH tu bro ? Memandangkan ramai member gua yang sekarang nie baru nak berjinak jinak dengan DSLR , jadi gua akan explain sikit ahh . Entri kali nie gua akan cerita dan explain sedikit apa itu BOKEH ?

Siapa siapa yang ada DSLR akan bermain dengan BOKEH . BOKEH dalam definasi yang gua tahu adalah kabur . Ataupun blur . Tapi untuk photographer kita tak panggil blur sebab blur dan BOKEH adalah satu yang berbeza dalam definasi photographer . Apa yang bezakan blur dan BOKEH ? Kenapa tak panggil blur sahaja  ?

Walaupun blur adalah BOKEH tapi  hakikatnya ianya berbeza .

Kenapa panggil BOKEH ? Sebab untuk membezakan gambar tersebut adalah blur daripada original lens bukan blur editing software . Gua amek satu contoh editing software , iaitu Photoshop . Photoshop sering kali digunakan dalam editing . Dengan menggunakan software nie kita boleh je nak buat gambar jadi blur . Tapi perbezaannya amat ketara dengan original lens . Sebelum gua memiliki baby D . Gua sering buat gambar blur . Tapi blur yang terhasil daripada editing tidak balance . Cuba tengok gambar kart bawah .

Enlarge untuk detail gambar

Jadi gambar editing  seperti di atas adalah blur dan blur original lens adalah blur juga tapi lebih saintifik di panggil BOKEH . 

Apa maksud BOKEH ?
Google je mesti keluar makna ataupun definisi . BOKEH adalah ' out of side ' ataupun ' scene outside the depth of field ' . Ha , apa pulak depth of field ? Takpe itu cerita nanti . Out of side ini terhasil bila lens kamera di tujukan pada sesuatu objek . Bila terdapatnya focus point maka objek tersebut akan menjadi asas . Dalam erti kata laen objek yang di fokus akan menjadi sharp ataupun clear dan persekitaran objek tersebut akan menjadi blur ( BOKEH ) . Pahamkan ? Ini terhasil daripada lens kamera . Gua ulang ok , lens kamera bukannya kamera anda . ;)

Contoh gambar BOKEH .

Enlarge untuk lebih detail

Kalau anda perasan tali tuh sharp dan clear . Itu adalah focus point dan luar dari focus point adalah BOKEH . Bila adanya BOKEH akan ada depth of field . Ok , itu sahaja . Selamat membaca . InsyAllah gua akan bagi share idea photog gua . Apa yang gua share adalah dari pemahaman dan pengetahuan gua . Ok , bubye .

0 Bualan Anda: