Follow Me:

Jun 7, 2011

Holga 120GTLR & Holga 135BC TLR

12.27 AM , Tuesday
Jun 7 2011

Assalamualikum . Hey all reader . Tonight i have something to story about . It is not about my life or my friends . Gua nak cerita pasal keinginan pada malam nie . Ehehe .

Pendek cerita ahh . Gua nak cerita pasal kamera malam nie . Tapi bukan DSLR . Gua nak cerita pasal kamera Lomo . Gua tahu semua pernah dengarkan . Gua kenal kamera nie tahun lepas . Itu pon member gua , pakcik yang cerita . Ok . Mula mula gua tak ahh berminat sangat . Bentuk yang kecil dan berkaler kaler . Sebab time tuh gua baru beli DSLR . So , memang pandang sebelah mata je ahh .

Kalau nak compare DSLR gua dengan Lomo nie , memang jauh panggang dari bara api . Lepas setahun gua guna DSLR gua mula merayap ahh carik info pasal Lomo nie . Sikit sikit gua bidik . Apa kelebihan Lomo ? Satu yang gua sendiri buat research adalah , gambar dari kamera Lomo nie tak perlu di edit . Ha , itu yang beshnya . Macam DSLR kita shoot then balik editing . Terpulang ahh nak editing atau tidak . Tapi kamera Lomo nie memang function yang terbina akan buat gambar terus di edit .

Ok , maksud gua kart sini . Kamera Lomo ada beberapa filem yang mana filem nie larwh yang membuatkan gambar yang di shoot terus teredit .  Fahamkan ? So , kamera Lomo berfungsi dengan canteq bila adanya filem . Senang cerita , kamera Lomo nie old skool . Masih pakai negative filem . Ehehe . Takde macam DSLR .

Baru je kejap tadi gua merayap kart Internet . Gua google sana sini mencari kamera Lomo . Dalam hati macam berkenan . Takpe , cari lokasi kedai dulu . Pap !!! gua jumpa . Tapi online store . Ehehe . Maksudnya takde kedai . Ahaha . Takpe ahh . Janji barang nie kart Malaysia ada . Tak payah nak booking jauh jauh dari overseas .

Setelah gua huysa , gua minat dengan kamera Lomo nie . Brand dia HOLGA . Tapi dia ada jemis model lagi . Yang gua minat HOLGA 120 GTLR . Memang perfect gua tengok . Ciri ciri sebuah DSLR ada kart kamera Lomo nie . The second one is , HOLGA 135BC TLR . Ini pon mengancam perhatian gua . Senang cerita dua dua gua minat . Harga ? Soal harga memang affordable . Tunggu hujung bulan nie jer . Ok , kita husya gambar kamera Lomo nie .

Holga 120 GTLR
Rm 270

Holga 135BC TLR 
Rm 200

Menarik bukan . Gua nak kejar kamera Lomo hujang bulan nie . Gitar elektrik mungkin gua terpaksa ketepikan dahulu . Walaupon gua dah ada DSLR tapi gua nak jugak Lomo nie . Lomo nie ada keunikan tersendiri . 

Mana mana yang berminat boleh husya website nie . Semua info gua dapat dari sini . www.rewindstore.my

0 Bualan Anda: