Follow Me:

Jun 21, 2011

Seorang Perempuan Bermaruah - Part 1

10.30 PM , Tuesday
Jun 21 2011

Hye everybody . Cehh everybody walaupun tak ramai yang nak baca . Ahaha . Ada gua kisah pulak . Ok , gua takde idea untuk berentri malam ni . Tajuk dah ada , tapi isi tak cukup . Petak jugak nak menaip gapo kan ? So , gua akan bercerita sikit ahh apa yang gua terlintas . Malam ni gua akan bercerita pasal Seorang Perempuan Bermaruah .

Ok , boleh gua mula ?

Apa yang gua akan cerita ni adalah apa yang berlaku dekat gua . Dan apa yang akn gua ceritakan bukan larwh menyatakan yang gua ini sempurna dab bla bla lagi . Tak semua manusia sempurna ada juga yang melakukan salah silapnya juga . Begitu jugak dengan gua . Buat silah dan salah mesti ada . Jadi , apa yang perlu kita buat lepas buat silap dan salah . Kalau silap dan salah itu kepada Allah seharusnya kita memohon maaf kepada Yang Esa . Ataupun bertaubat . Ok , bagus . Macam mana pula salah dan silap dengan orang ? Kalau salah dan silap dengan orang , kita perlu meminta maaf dengan orang tersebut . Kalau orang tuh tak maafkan ? Ok , kalau anda dah minta maaf tapi orang tuh tak maafkan , itu adalah kerja Allah . Sama ada terima atau tidak maaf anda kepada seseorang itu . Ok , paham ? Mohon kepada Allah agar terbuka hatinya untuk memohon maaf .

Apa kaitannya dengan entri Seorang Perempuan Bermaruah ? Ok , perkara ni berlaku kepada gua . Baru je beberapa jam . Maaf gua bercerita bukan mencari publisiti ataupun sokongan untuk menyatakan yang gua ini betul . Tidak dan tidak sama sekali .

Cerita bermula .

Ada ahh hamba Allah ni men kart playground ( Twitter Land ) , then post status pasal Tour Asia . Alarwh yang Arsenal , Liverpool dan Chelsea datang Malaysia tuh . Gua tak berapa ingat sebab dah delete .

G : erm , tiket chelsea lawan malaysia tak beli lagi ..... bla bla .
Gua : Ehehe . But Make Sure Wear Malaysia Jersey Ok . #hipokrit .
G : *buat buat tak dengar jer @habi***** .
Gua : Buleh Nak Pakai Jersey Chelsea Tapi Muka Kena Puteh Macam Cikaro Mat Saleh .
G : bapak kau ahh mat saleh . Suka aku ahh nak pakai jersey chelsea ke malaysia . aku bukan cikaro awek kau .
Gua : Hey , i'm joke dude . Sorry .
G : Ahh suka mak kau ahh cikaro mat saleh .
Gua : Why Are Take This So Serious ? I Joke Dude Sorry . My Bad .
G : Ahh agak agak ahh bro . Kau ingat aku cikaro ke ? Canteq sikit .
Gua : Sorry , I Don't Mean It To You .
~~~~~~unfollow gua .

Apa yang gua nak cuba jelaskan adalah , gua sebenarnya fan Chelsea . Then , gua pun bergurau ahh . Sebab gua kompem ramai akan pakai jersey Chelsea berbanding Malaysia . Then , start dari sini hamba Allah ni dah serius . Siap maki maki aku . Point gua sebenanya takde ahh cakap tak boleh pakai jersey Chelsea cuma gua nak cakap kita Malaysia . Tapi dah di salah erti oleh hamba Allah ni . Sebab gua akan pergi dengan jersey Chelsea jugak bukan Malaysia . Dan anda boleh husya gua buat #hipokrit . Paham paham kan .

Itu larwh manusia . Silap sikit macam macam keluar . Iye , gua tahu silap dan salah gua keluarkan ayat cikaro mat saleh . Memang salah gua , dan gua mintak maaf . Tapi biasa ahh budak kalau umur baru 19 tahun apa yang di cakap pun maen hembus jer . Kart sini gua nak bgtahu , apa reaksi anda bila orang buat salah dan silap kepada anda ? Anda makin makin ker selepas orang tuh mintak maaf ? Anda sebagai empunya badan fikirkan .

Tapi sebaliknya , gua dan mintak maaf makin kena maki . Siap maen mak gua lagi . Gua fikir kedepan . Buat apa nak sound balik . Sebab silap datang dari gua , walaupun gua hanya cuba untuk berguarau . Takpe ahh hamba Allah ni nak maen abah gua ker apa ? Yang penting kalau itu yang puaskan hati dia go on ahh . Ha , gua jenis bukan suka nak sound balik dan nak maki maki balik . No point right . Gua dengan pendirian gua . Gua tak payah maki pun takpe . Nak gua godam laptop dia ? Give me 15 minutes . Tapi gua tak buat pun . Gua fikir no point kalau kau pun salah jugak .

Fikir dan renungkan .

Hamba Allah yang gua maksudkan adalah seorang perempuan . Yang mana umurnya baru 19 tahun . Ok , persoalan gua . Pandangan anda pada perempuan ini selepas dia maki maki gua ? Anda sebagai seorang perempuan fikirkan ? Kalaupun salah gua haruskan anda memaki gua selepas gua meminta maaf ? Anda fikirkan juga . Daripada apa yang berlaku kart gua , anda mesti boleh describe perempuan ni macam mana . Gua bukan menyebarkan fitnah . Gua cuma minta pandangan anda . Itu sahaja .

Prinsip gua . Gua kalau kenal ataupun tidak seseorang itu gua tak kan guna aku kau . Melainkan betul betul kenal . Aku/kau/gua/lu baru gua gunakan . Point gua , gua tak pakai pun aku/kau reply status dia . Tapi dia ? Anda sendir baca . Gua bukan menyalahkan ataupun nak kutuk . Anda fikir dan renungkan .


Manusia tak pernah lari dari salah dan silap . Macam gua cakap kart atas . Minta maaf , itu sudah memadai . tapi gua tak tahu pulak perempuan ni ? Ehehe . Apa pun my mistake dan gua akui . InsyAllah gua perbaiki kelemahan diri ni . Dan persoalan terakhir gua lepas gua di maki , mana nilai seorang perempuan bermaruah kart hamba Allah ni ? Anda jawap soalan saya . Terima kasih .

Bubye , that all .

2 Bualan Anda:

Unknown said...

sebenarnya budak tu salah faham ngan perkataan "CIKARO" .. maybe bagi dia tu perkataan dak dak rempit utk awek mereka a.k.a boh***.. walhal, cikaro tu maknanya perempuan... salah faham tu.. eheheh..

pasal maruah. nt gua try jawab kat blog gua... kihkihkih... :p

Habibul Ambia said...

All right .
Gua Tunggu Explain Ok .