Follow Me:

Aug 18, 2011

18 Ramadhan ( #HariRaya )

18 Ramadhan
7.06AM , Thursday
August 18 2011

Assalamualaikum . Intro gua pendek je kali ni . Hari Raya .

Marhaban Ya Ramadhan . Terpampang di tepi tepi jalan . Di Masjid , Surau . Walau di Sekolah , Pasti dan juga Tadika sekali pun . Begitu kuat penangan Ramadhan . 

Sebelum bulan Ramadha menjelma banner sudah terpasang . Di ruang ruang koran akhbar dan sebagainya .

Apa kaitan Hari Raya dengan intro Ramadhan gua ?

Tiada Ramadhan tiada larwh Syawal . Kenapa gua bicara begini ? Kita ikut bulan Islam . Betulkan ? Lepas Ramadhan baru Syawal .

---------------------------------------------------------------------------------------

Ingat Ramadhan ingat Syawal . Syawal je mesti seronok . Pergi shopping pergi cari kain langsir bla bla bla lagi . Macam macam di cari dan di belinya . Nak raya , mesti nampak gah sedikit . Baru ada feel nak raya . Bak kata member gua . " Bapak gua bagi duet raya , gua nak p shopping . " BARU ADA FEEL !!!

Tak kisah ahh nak ada feel nak ada gah dan bla bla bla .

Ini kisah gua .

Gua di didik bukan dengan cara feel ataupun gah . Maaf , kalau tidak gah pun maksud yang seerti boleh di adaptasikan .

Gua tak beraya dengan baju raya pun takpe , tak bershopping pun takpe . Melihat bukan hanya dengan mata . Hati juga bisa melihat dan berkata kata . Feel ? Semua orang nak feel raya , nak bersuka selepas sebulan berpuasa . Macam gua juga , gua manusia mana boleh takde feel .

Tapi bagi gua , raya adalah bersederhana . Bukan gah dan bukan feel . Untuk apa feel itu dan untuk apa gah itu ?

Like me , my dad will give me duet raya after he paid the Zakat . I mean for shopping . I never ask him . Dad , when you want to give me duet raya ? I wanna go shopping ? Never . Bagi gua , Zakat is the main . Kenapa Zakat ? Mungkin gua akan explain dalam part 2 . Back to story , sometimes i get the money at the last Ramadhan . See , tapi gua tak pernah memberontak atau merajuk . Bla Bla Bla . bagi gua , kalau abah nak bagi gua ambik . Dan gua tak kisah pun tak bershopping . Untuk apa baju baru kalau ada yang susah ? Untuk apa rumah berseri kalau ada lagi yang menderita ? Untuk apa feel raya kalau ada yang sedih ?

Sorry , i don't mean anything . Gua cuma ingin mengingatkan sahaja . Fikirkan maksud gua dan renungkan .

to be continue .....

0 Bualan Anda: