Follow Me:

Aug 2, 2011

2 Ramadhan ( #Ziarah Kubur )

2 Ramadhan
3.56AM , Tuesday
August 2 2011

Hey peeps , tak tidur lagi meyh ? Gua ? Gua tak mahu tidur sebab kelas gua hari ni satu je . Itu pun petang . But don't worry , aer dah ada . So , tak boleh bahan gua hari ni . Ehehe . Apa pun satu hari dah jalani ibadah puasa . Seronok bebb . Sumpah .

Petang semalam gua ada bgtahu yang gua ada cerita menarik bukan ? Ha , entri kali ni gua akan menaip cerita menarik tersebut . Tak tahu menarik atau tidak bagi anda . Tapi bagi gua cerita ni menarik . Ok , apa cerita tuh ?

Cerita bermula .

Sebelum bulan Ramadhan bermula , kita di sunatkan untuk menziarahi kuburkan ? Untuk mengingati mereka yang telah kembali dan sedekahkan Al - Fatihah ataupun taklil dan sebabgainya . Jadi apa kaitannya dengan gua ? Macam biasa , setiap tahun mesti family gua dan adik beradik abah gua akan berkumpul untuk ziarah kubur atok dan sedara mara .


Family gua p kubur hari terakhir bulan Sya'ban . Maksudnya sebelum waktu Asar ahh . Ok , gua pergi dalam pukul 3 macam tuh . Sedekahkan Al - Fatihah dan tahlil . Bla bla bla . Sebelum balik tuh saja ahh pergi jalan jalan keliling kubur .  Tengok kehebatan kuasa Allah yang menghidupkan dan mematikan . Perasaan gua mesti ahh takut akan kematian . Siapa tak takut mati ? Amalan gua masih lagi belum cukup dan sempurna .

Di pendekkan cerita .

Sebelum balik , pergi ziarah kubur mak nenek gua . Gua panggil .... Entah , gua pun tak tahu panggilan apa . Ok , balik kepada cerita . Berjalan kaki nak ke kubur tersebut . Jalan dan jalan . Sampai satu ketika gua terhidu ba\u asap .
Gua mencari punca asal tersebut . Dan , owh ada orang bakar sampah . Maksud gua penjaga kubur tengah bakar pelepah dan daun daun kering .

Tapi anda nak tahu apa yang gua bau tak ? Ini cerita benar dari gua dan bukan rekaan . Gua terhidu bau asap tersebut tapi yang peliknya gua tak bau pun asap bakaran ? Paham tak ? Maksud gua kart sini , kalau kita bakar daun daun kering atau pelepah kita mesti bau bakaran tersebutkan ? Laen ahh bau tersebut . Apa yang cuba gua ceritakan adalah , gua bau bunga kemboja . Tahu kan bungan kemboja . Mesti anda tak tahu macam mana bau bunga kemboja . Ok , anda pergi petik dan ramas bungga tuh kart tangan . Macam tuh ahh bau yang gua hidu . Gua hidu bau wangi bunga tuh dari asap bakaran pelepah dan daun daun kering .

Pahamkan maksud gua ?

Tapi gua tak takut . Sebab gua sorang je yang bau . Dan bagi gua , gua beruntung . Sebab dapat bau yang wangi macam tuh . Apa pun ini pengalama hidup gua selama 21 tahun ziarah kubur . First time bebb . Siapa tak rasa beruntung .

Ok , ini je cerita gua . Bukan rekaan dan bukaan khayalan gua . Gua dah sahur dah alhamdulillah kenyang .

Bubye .

0 Bualan Anda: